ixworx vyzbieral 300 000 € za pomoci Crowdberry

Kampaň spoločnosti ixworx, ktorá poskytuje služby a softvér pre interaktívne 3D prezentácie luxusných a industriálnych produktov, dosiahla na Crowdberry platforme 100% požadovanej výšky investície 300.000 Euro vo veľmi krátkom čase. Väčšia časť investície pochádza od súčasného Venture Capital investora Neulogy Ventures a súkromných investorov, časť priamo od klientov Crowdberry a Tatra Banka Private Banking. Crowdberry týmto demonštrovala svoju schopnosť spolupráce v rámci investorského...

Read more

Kampaň spoločnosti ixworx, ktorá poskytuje služby a softvér pre interaktívne 3D prezentácie luxusných a industriálnych produktov, dosiahla na Crowdberry platforme 100% požadovanej výšky investície 300.000 Euro vo veľmi krátkom čase. Väčšia časť investície pochádza od súčasného Venture Capital investora Neulogy Ventures a súkromných investorov, časť priamo od klientov Crowdberry a Tatra Banka Private Banking. Crowdberry týmto demonštrovala svoju schopnosť spolupráce v rámci investorského ekosystému na Slovensku.

Spoločnosť ixworx, ktorá mala skvele pripravené obchodné plány a informácie pre investorov, od začiatku zdvihla veľkú vlnu pozornosti. Už pri prvom predstavení na Crowdberry investorskom večeri v Tatra Banke bolo jasné, že záujem zo strany investorov bude naozaj veľký.

Sme veľmi radi, že čoraz viac klientov z radu Tatra Banka Private Bankingu prejavuje záujem o investíciu do inovatívnych spoločností, ktoré sa uchádzajú o kapitál prostredníctvom platformy Crowdberry.

Show less

Ako zostaviť a riadiť tím, ktorí vydrží dlhšie ako 6 mesiacov?

Tím nie je dôležitou súčasťou každého podnikania, ale tou najdôležitejšou. Dobrý tím je jeden z kľúčových faktorov pri dlhodobom fungovaní spoločnosti. Je vhodné si definovať jednotlivé roly a pozície vo vašej firme a zamyslieť sa nad tým, s akými ľuďmi sa vám lepšie pracuje. Obklopujte sa ľuďmi, ktorí sú kreatívny, tvorivý a páči im váš nápad a vedia ho posunúť ďalej. Či už na pracovisku, v športe alebo miestnej komunite, budovanie tímu si vyžaduje pochopenie ľudského správania, objaviť ich...

Read more

Tím nie je dôležitou súčasťou každého podnikania, ale tou najdôležitejšou. Dobrý tím je jeden z kľúčových faktorov pri dlhodobom fungovaní spoločnosti. Je vhodné si definovať jednotlivé roly a pozície vo vašej firme a zamyslieť sa nad tým, s akými ľuďmi sa vám lepšie pracuje. Obklopujte sa ľuďmi, ktorí sú kreatívny, tvorivý a páči im váš nápad a vedia ho posunúť ďalej. Či už na pracovisku, v športe alebo miestnej komunite, budovanie tímu si vyžaduje pochopenie ľudského správania, objaviť ich silné stránky a čo koho motivuje do tímovej práce.

Tím prechádza rôznymi stupňami vývoja. Na začiatku, keď produkt a aj firma je len v zárodku, sú jediní participujúci vaši priatelia alebo ľudia, ktorých dobre poznáte a sú nadšení tým čo robíte. V úzkom kruhu kolegov, tak povediac každý o každom všetko vie. Je to fáza, kedy každý robí všetko.

Potom prichádza fáza, že je potrebné si začať rozdeľovať úlohy a každý preberá zodpovednosť za svoju časť. Postupne sa pridávajú do tímu ďalší ľudia, prevažne špecialisti v oblasti. Je potrebné nových zamestnancov zaškoľovať, uviesť ich do diania všetkých nepísaných pravidiel a štandardov, na ktoré ste zvyknutý. Je to fáza, kedy sa vášmu podnikaniu darí a je dobré sa sústrediť na to, aby ste sa udržali a nie len mať veľké oči a naberať nových ľudí a počítať s takým rastom znova (jedine, že ste niečo ako nový FB).

Keď už sú v tíme špecialisti na všetky oblasti, je načase prestať pracovať tak, ako na začiatku – že všetko ide cez vás, treba kúpiť nový toner, tak vy ako CEO idete na internet a hľadáte znova model tlačiarne a idete ho objednať. Nie, na toto máte mladých IT kolegov či sekretárku. Nemôžete preberať a sústreďovať všetku rozhodovaciu moc na seba, je potreba efektívne delegovať. Váš čas je drahocenný a veľmi rýchlo plynie.

Tak, ako na začiatku podnikania je dôležité, aby firma rástla a napredovala je nutné, aby sa popritom realizovali všetky potrebné procesy bežného chodu firmy. Je dôležité sa znova posadiť pred čistý papier a povedať si, čo sú kľúčové role ako CEO startupu. Tituly ako „kapitán“ či „šefino“ existujú práve z tohto dôvodu, určovanie smeru a budúcnosti je v rukách CEO.

Máte špecialistov vo firme na každú oblasť a vy buďte špecialistom na posunutie podnikania zo startupu na fungujúcu firmu s tradíciou a stálymi zákazníkmi.

Tím by mal vedieť, ak mám problém A, tak idem za jedným dedikovaným kolegom, ale ak mám problém B, tak idem za druhým kolegom. Jasné role a komunikované odbornosti jednotlivých členov tímu sú predpokladom, že kreatívny chaos neprerastie do všeobecnej pohromy. Pravidlá a spôsoby, ako CEO operuje, by mali byť všeobecne známe a uznávané, pomáha to k sprehľadneniu procesov a hlavne zvýšeniu efektivity.

Dajte pocítiť svojim zamestnancom, že sa na Vás môžu spoľahnúť, že vy ste ten, kto im kryje chrbát. Oni vám to vrátia svojou oddanosťou a nasadením a dosiahnete výsledky skôr a bez zbytočných iterácií.

Mať definovaný jasný cieľ, ktorý chce tím dosiahnuť, je dôležité hlavne z dlhodobého hľadiska vašej úspešnosti. Vytvoriť etapové ciele, kam sa treba dopracovať, pomáha krátkodobej orientácii členov tímu a ich motivácii. Je vhodné podčiarknúť dosiahnutie etapovej méty napríklad dňom voľna na konci kvartálu, alebo iným bonusom. Treba brať do úvahy, že všetci zamestnanci máju rozličné osobnosti a preto aj budú motivovaní inými bonusmi. Tento prístup tzv. segmentovania bonusov, ale nie je ľahké praktizovať.

Manažment ľudí, je manažment ľudského ega. Pri výbere zamestnanca je potrebné, zamerať sa na jeho osobnostné stránky a vedieť si predstaviť, ako ich využijete v tíme. Je dôležité umiestniť zamestnancov na to správne miesto.

Ako líder, snažte sa odbúrať byrokraciu a podnecujte tím v tom, aby vám prinášali návrhy na zlepšenia. Pri nezhodách v tíme, sa rozhodne nenechajte zatiahnuť do hádok v štýle on povedal že.... vaša úloha je podnietiť tím k spoločnej rozumnej konverzácii a nechať aj priestor, aby si to vyriešili medzi sebou.

Show less

4 informácie, ktoré chce každý investor ihneď počuť

Existuje množstvo článkov a návodov na internete, ako sa správne „pitchnúť“. Skúsme si to teda zhrnúť - Pitch by mal obsahovať fascinujúce predstavenie vášho biznisu a tak dláždiť cestu k plodnej debate a otázkam. Jediné základné pravidlo: treba zaujať v prvých sekundách!

Ako na to? Doprajte si čas na správnu prípravu. Prezentovanie a vystupovanie v krátkom (a ešte k tomu presne limitovanom) čase dá zabrať aj skúseným prezentátorom. Ak si poctivo pripravíte tzv. elevator pitch, už nikdy...

Read more

Existuje množstvo článkov a návodov na internete, ako sa správne „pitchnúť“. Skúsme si to teda zhrnúť - Pitch by mal obsahovať fascinujúce predstavenie vášho biznisu a tak dláždiť cestu k plodnej debate a otázkam. Jediné základné pravidlo: treba zaujať v prvých sekundách!

Ako na to? Doprajte si čas na správnu prípravu. Prezentovanie a vystupovanie v krátkom (a ešte k tomu presne limitovanom) čase dá zabrať aj skúseným prezentátorom. Ak si poctivo pripravíte tzv. elevator pitch, už nikdy nezmeškáte ten správny moment povedať potenciálnemu klientovi, zákazníkovi, či investorovi o vašom biznise tak, aby tomu okamžite porozumel.

Takže, čo by mal pitch obsahovať:

1) Problém a riešenie

2) Biznis model

3) Cieľový trh a konkurenciu

4) Súčasný stav, potrebu financovania a spôsob jeho využitia 

 

Problém a riešenie

Najdôležitejšie je identifikovať problém, ktorý je hodný riešenia. Ak váš produkt, či služba rieši problematiku, ktorú potenciálny zákazník nemá, nemáte životaschopný biznis. Jednoduché.

Netreba riešiť masívny nedostatok, akým by ste zmenili fungovanie sveta o 180 stupňov. (Je skvelé, ak máte takéto riešenie, ale väčšina spoločností nemá ...) Riešenie môže byť jednoduché, to je v poriadku. Ak ako podnikateľ riešite problém, ktorý páli zákazníkov – môžete budovať nový biznis. Keď už máte zadefinovaný cieľ, ktorý vyriešite, držte sa ho a snažte sa ho opísať v čo najpresnejšom a zároveň najkratšom znení, najlepšie formou konkrétneho príbehu.

 

Biznis model

Biznis model popisuje návod, ako vytvoriť a doručiť hodnoty (produkty alebo služby) zákazníkovi. Súčasťou obchodného modelu je aj spôsob, akým spoločnosť zarobí peniaze, teda monetizuje svoje služby.

Popisujte tieto hlavné prvky: zákaznícke segmenty, hodnotu prínosu, distribučné kanály, ako tvoríte vzťah so zákazníkmi, odkiaľ prichádzajú príjmy v akej výške, kľúčové zdroje, spôsob výroby, partneri, ktorých potrebujete a aké máte náklady. Len, keď sa podnikateľ zaoberá všetkými vymenovanými oblasťami, zabráni prílišnej orientácii na produkt a dokáže vybalansovať všetky dôležité prvky, ktoré tvoria jeho obchodný model.

 

Cieľový trh a konkurencia

V prezentácii je potrebné hovoriť o segmentoch, na ktoré sa orientujete, koľko ľudí je v každom segmente a celkové množstvo či objem, ktorý aktuálne spotrebujú a koľkým potenciálnym zákazníkom produkt predáte.

Každé podnikanie má konkurenciu. Aj keď ešte nikto neprišiel s riešením podobným vášmu, potenciálni zákazníci riešia tento problém s inými alternatívami, to vás ohrozuje, ale investor to chce vedieť. Rozmýšľajte o výhodách vašej služby a čo vás diferencuje od konkurencie. Ste lacnejší, lepší či rýchlejší? Prečo si vyberie zákazník vaše riešenie a nie konkurenčné? Opísanie hlavných diferenciátorov od vašej konkurencie je skvelé cvičenie a upevní vás v tom, že budujete unikátne riešenie, ktoré si zákazníci vyberú.

 

Súčasný stav, potreba financovania a jeho využitie

Skvelý „pitch“ nepotrebuje obsahovať  5 ročný detailný plán. Kľúčový element prezentácie pred investormi je výška investície a jej použitie. A samozrejme ideálne je, ak máte MVP (minimal viable product, slovenský ekvivalent je prvý fungujúci prototyp či model vášho produktu/služby). Za spomenutie rozhodne stoja aj míľniky (milestones), ktoré ste dosiahli ako spoločnosť, alebo ktoré plánujete dosiahnuť pomocou investície.

Ukončiť „pitch“ môžete predstavením tímu a nezabudnite na názov produktu, služby či firmy.

Vytiahnite si teraz hneď papier a doprajte si také malé cvičenie. Napíšte si 30 sekundové predstavenie vášho projektu. Naučte sa ho naspamäť a trénujte si ho najprv sami pre seba, opakujte si vety nahlas. Skúste do tónu reči a artikulácie vložiť i kúsok identity a srdečnosti. Je veľmi dôležité veriť si pri tom. 

Show less

Rozhovor s našim co-founderom, Patrikom Horným, pre portál Startitup

Crowdberry, nová platforma pre financovanie startupov a zaujímavých projektov, má za sebou prvé týždne existencie. O tom, čo táto platforma ponúka a aké sú jej ciele nám porozprával jeden z jej zakladateľov Patrik Horný.

 

Ahoj Patrik, na úvod by si sa nám mohol v skratke predstaviť, počuli sme, že máš celkom zaujímavú minulosť.

Dá sa povedať, že som doteraz videl a zažil dosť, to je pravda (úsmev). Ale vždy sa snažím pozerať dopredu a pýtam sa, či som schopný moje skúsenosti aj efektívne využiť....

Read more

Crowdberry, nová platforma pre financovanie startupov a zaujímavých projektov, má za sebou prvé týždne existencie. O tom, čo táto platforma ponúka a aké sú jej ciele nám porozprával jeden z jej zakladateľov Patrik Horný.

 

Ahoj Patrik, na úvod by si sa nám mohol v skratke predstaviť, počuli sme, že máš celkom zaujímavú minulosť.

Dá sa povedať, že som doteraz videl a zažil dosť, to je pravda (úsmev). Ale vždy sa snažím pozerať dopredu a pýtam sa, či som schopný moje skúsenosti aj efektívne využiť. Napríklad, ako zúžitkovať štúdium technickej kybernetiky v Drážďanoch v časoch revolúcie a zjednotenia Nemecka. To bola veľká skúsenosť. Alebo, v 90tych rokoch, som mal možnosť byť súčasťou centrálneho tímu v jednom nadnárodnom holdingu, ktorý rastol z 5.000 na 15.000 pracovníkov a pritom žiť v Berline a vo Viedni paralelne... Na tomto základe bola moja poradenská kariéra vlastne prirodzeným pokračovaním. Mal som klientov v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Česku a aj na Slovensku. Dá sa povedať, že takmer vo všetkých odvetviach, ale najviac vo finančnom sektore. Vždy som sa ale snažil byť lídrom a spolutvoriť kreatívnu kultúru, k čomu som mal tiež výnimočné príležitosti. Veľmi si toho vážim.

Údajne sa na Slovensku pre startupy schyľuje k lepším časom. Ako máš v tom prsty ty?

Nielen startupom, ale aj inovatívnym a kreatívnym ľuďom. Z korporátneho sveta som prešiel do komunity founderov, zakladateľov... však už bolo na čase. Áno, chcem sa podieľať na tvorbe nových ekosystémov, kreatívneho prostredia a myslím si, že som pomaly našiel to „pravé orechové“. A môžem tak využiť skúsenosti z poradenstva, prepájať ľudí a pracovať s veľkými firmami ako aj malými startupmi, jednoducho byť na špici inovácie. Toto všetko mi umožňuje naša nová platforma Crowdberry a spolupráca s Launcherom.

Crowdberry – equity crowdfunding platforma

 

Aký bude rozdiel medzi štandardnými crowdfundigovými portálmi a Crowdberry? Či ide o úplne dve odlišné veci?

My sme niečo, ako klub business anjelov, pracujeme s crowdom, ktorý nie je anonymný. Aj prepojenie na privátne bankovníctvo Tatra banky a osobný prístup k investorom je odlišný s bežným crowdfundingom a je pre nás výhodou. Náš prístup k startupom-kandidátom je iný, ako majú internetové portály, pretože cez nás sa investori ako fyzické osoby priamo stávajú spolumajiteľmi spoločností, nekupujú iba produkty a ani nepožičiavajú peniaze.

Dá sa teda povedať, že je to skôr crowdsourcing? Je aj tu rozdiel?

Tie názvoslovia splývajú, hlavne pre startupy, dôležité je porozumieť našej misii: my spájame kvalitné inovácie, inovatívne firmy s doposiaľ nedostupnou komunitou privátnych investorov, a v tom vidím veľký potenciál. Sú tu aj synergie aj smart money. Veríme, že objavíme a podporíme projekty, ktoré hľadajú prepojenie skúseností našich investorov-bekerov s ich nápadmi a využijú ponuku Crowdberry na podporu pri formulácií obchodných plánov a koncipovaní ich nových ekosystémov.  Tu sa cítime silní.

 

Prečo by mal niekto hľadať investície u vás a nie cez štandardné investičné spoločnosti?

Náš crowd má predsa len širšie spektrum skúseností a znalostí. U nás nesedí žiadateľ pred komisiou s úzkym zameraním, ale prednáša pred desiatkami veľmi rozličných osobností. Tento proces je efektívnejší a vytvára viac synergií. 

 

Koľko peňazí je pripravených pre startupy? Ide o klasické seed investície, či je možno raisnúť aj vyššie sumy?

Sme ešte na začiatku, ale podľa predbežného komitmentu našich investorov, budeme schopní aktivovať aj väčšie sumy v rádoch miliónov Eur. Uvidíme, čo trh potrebuje. Chceme ale aj ko-investovať s inými platformami zo Slovenska a aj zo zahraničia, máme kontakty v EU, ale aj v USA. Limitom je množstvo lokálnych inovácií.

Aké % si budete pýtať?

Nesieme riziko, že jednotlivé kampane neskončia úspešne a do všetkých kandidátskych projektov investujeme rozsiahle služby pri príprave kampaní a feedbacku žiadateľom o investíciu. S každým pracujeme individuálne, pretože sme Crowdberry, niečo ako privátne bankovníctvo v inováciách. Naša cena je 8% z objemu úspešnej transakcie.

  

Plánujete ponúkať okrem peňazí aj know-how a kontakty? Na akých investorov sa majú startupy pripraviť v Crowdberry?

Ako z podstaty nášho biznis modelu vyplýva, náš crowd sú lokálni úspešní lídri a podnikatelia, prierezovo zo všetkých oblastí ekonomiky. Sú nároční na kvalitu prípravy investičného projektu, ale sú otvorení novým, netradičným veciam. Riešili sme s nimi napríklad aj otázku, či bude Crowdberry vyberať aj netradičné inovácie, príkladom bola oblasť medicíny. Samozrejme, áno, my chceme pripraviť a ponúknuť celé spektrum projektov. Bremeno bude ale aj na Crowdberry, a to pripraviť dostatočné podklady v rámci našej predselekcie a due dilligence. Budujeme si na to siete partnerov a ja osobne do toho chcem vniesť moje skúsenosti a aj kontakty, ktoré som získal po celom svete.

 

Kto bude rozhodovať, aké startupy získajú investíciu? Máte už nejaké prvé lastovičky, ktoré sa prihlásili?

Máme lastovičky a máme aj jastrabov. V prvom rade vsádzame na inteligenciu nášho crowdu. Oni rozhodnú. Tím Crowdberry predselektuje - oddelí zrno od pliev. Napríklad poradí žiadateľovi, usilovať sa o investíciu neskôr, keď bude viac pripravený, alebo mu dá feedback, že trh, na ktorý smeruje, vlastne už ani neexistuje... Veľké nároky máme aj na profil spoločnosti a tím žiadateľa a taktiež na tzv. compliance v ohľade právnych a finančných rizík. 

Kto je otcom tohto nápadu?

V tejto otázke sa nepatrí privlastňovať si priveľké zásluhy. Rodičia nápadu sú klienti Tatra banka Private Banking, ktorí sa možnosti investícií do startupov dožadovali. Ale to by samozrejme nestačilo, riaditeľka TB Private banking, Katarína Boleďovičová, bola a je spolutvorkyňa a ambasádorka tejto myšlienky. A presadiť takéto veci nie je ľahké, predovšetkým, ak na tom Tatra banka priamo nič nezarobí. Ja som od začiatku prevzal úlohu spolutvorcu a kreatívneho katalyzátora, to som bol ešte v roli Partnera v jednej poradenskej firme. Neskôr s tímom v Launcheri sme sa podujali na dotvorenie nápadu a implementáciu.

  

Nedávno ste všetko spustili skvelou party v Impact Hube. Aké budú vaše najbližšie kroky a ciele?

Dôležité je rozvíjať obidve komunity – investorov aj startupy. Najviac sa teraz musíme venovať dialógu s našim crowdom a ich vzdelávaniu v oblasti investovania do inovácií. Prvé kampane prídu v lete. Keďže my sa chceme odlišovať tzv. privátnym prístupom, chceme odladiť komunikáciu, zohrať náš tím a ponúknuť nadštandardné služby.

  

Niečo, čo by si chcel ešte odkázať čitateľom Startitup? :)

Nebáť sa ísť až na podstatu veci.

 

Link na originálny článok:

www.startitup.sk/article/detail/ar2293-patrik-horny-u-nas-nesedi-ziadatel-pred-komisiou-s-uzkym-zameranim-ale-prednasa-pred-desiatkami-velmi-rozlicnych-osobnosti

Show less

[Video] CROWDBERRY LAUNCH PARTY v ImpactHUBe

Vo štvrtok 21.05.2015 sa v bratislavskom ImpactHUBe oficiálne spustila platforma pre financovanie startupov a zaujímavých projektov - náš Crowdberry. Teraz Vám prinášame krásne video na pripomenutie, ako skvelo Crowdberry odštartovalo spolu s Vami. Ďakujeme Vám všetkým za účasť a podnetný networking.

V nálade nás všetkých podporovali Mrva&Stanko, Treat fresh food a Herbert sirupy.

P.S. Označte seba a známich, ak ste sa na videu našli!

Read more

Vo štvrtok 21.05.2015 sa v bratislavskom ImpactHUBe oficiálne spustila platforma pre financovanie startupov a zaujímavých projektov - náš Crowdberry. Teraz Vám prinášame krásne video na pripomenutie, ako skvelo Crowdberry odštartovalo spolu s Vami. Ďakujeme Vám všetkým za účasť a podnetný networking.

V nálade nás všetkých podporovali Mrva&Stanko, Treat fresh food a Herbert sirupy.

P.S. Označte seba a známich, ak ste sa na videu našli!

Show less

Kde sa pozerať po investoroch? Konferencia MobCon 2015

V Bratislave na konferencii MobCon 2015 prezentoval Viktor Mikulášek, CEO startup štúdia LAUNCHER (štúdio stálo pri zrode Crowdberry), o možnostiach kde a ako hľadať vhodného investora. Predstavil väčšinu možností, ktoré na Slovensku máme, porovnal princípy na ktorých fungujú a podľa vývojového štádia spoločnosti odporučil, ako voliť vhodný typ investora.

V prezentácii z konferencie nájdete stručný prehľad o témach:

Kedy je správny čas na investície? Ako vyzerá správny investor? Typy...

Read more

V Bratislave na konferencii MobCon 2015 prezentoval Viktor Mikulášek, CEO startup štúdia LAUNCHER (štúdio stálo pri zrode Crowdberry), o možnostiach kde a ako hľadať vhodného investora. Predstavil väčšinu možností, ktoré na Slovensku máme, porovnal princípy na ktorých fungujú a podľa vývojového štádia spoločnosti odporučil, ako voliť vhodný typ investora.

V prezentácii z konferencie nájdete stručný prehľad o témach:

Kedy je správny čas na investície? Ako vyzerá správny investor? Typy investorov a štádiá spoločností, prehľad investorov a ďalšie možnosti získania financií.

Odkaz na prezentáciu

Na otázku, čo robí LAUNCHER, nám Viktor popísal štúdio jednou vetou: "Podporujeme inovácie, budujeme startupy a robíme z nich skutočné spoločnosti s medzinárodnými ambíciami."

Show less

Crowdberry je oficiálne spustené!

Po mesiacoch príprav sme konečne mohli oslavovať. Vo štvrtok 21.5.2015 sa v bratislavskom ImpactHUBe oficiálne spustila platforma pre financovanie startupov a zaujímavých projektov – náš Crowdberry.

O predstavenie projektu sa postarali Martin Huba (co-founder, manažment komunity), Patrik Horný (spolutvorca myšlienky, co-founder a líder platformy) a Viktor Mikulášek (líder startup štúdia Launcher, v ktorom projekt Crowdberry vznikol). Nášho investičného partnera, Tatra Banka  Privat Banking,...

Read more

Po mesiacoch príprav sme konečne mohli oslavovať. Vo štvrtok 21.5.2015 sa v bratislavskom ImpactHUBe oficiálne spustila platforma pre financovanie startupov a zaujímavých projektov – náš Crowdberry.

O predstavenie projektu sa postarali Martin Huba (co-founder, manažment komunity), Patrik Horný (spolutvorca myšlienky, co-founder a líder platformy) a Viktor Mikulášek (líder startup štúdia Launcher, v ktorom projekt Crowdberry vznikol). Nášho investičného partnera, Tatra Banka  Privat Banking, reprezentoval Peter Frčo, taktiež spolutvorca myšlienky, zodpovedný za tento projekt vo vnútri Tatra Banky).

Po krátkej oficiálnej časti, sa vyše 100-členný „crowd“ venoval ešte niekoľko hodín individuálnym rozhovorom s celým Crowdberry tímom – v nálade ich podporovali Mrva&Stanko, Treat fresh food a Herbert sirupy. Pár fotiek z večera nájdete tu (link na galériu).

Všetkým, ktorí sa zúčastnili tejto launch párty, by sme radi poďakovali za skvelú atmosféru, perfektný networking, povzbudenia, ale i konštruktívne námety na vylepšenia.

Ak máte vo svojom okolí ľudí zo startup komunity, určite im dajte o Crowdberry vedieť!

A ešte jedna zaujímavosť na záver: prvý projekt, ktorý sa zaregistroval priamo na platforme, to stihol ešte v deň konania launch párty okolo 23:00, čiže iba pár hodín po spustení webu online!

Show less

Private banking Tatra banky sa stal strategickým partnerom projektu Crowdberry

Nový trend v investovaní formou priamej kapitálovej účasti vo vznikajúcich, alebo silne rastúcich firmách je tzv. davové investovanie (v angličtine sa používa výraz crowd investment). Private banking Tatra banky zareagoval na potreby svojich zákazníkov a spojil sa s novým dynamickým hráčom vo svete slovenských startup-ov, štúdiom Launcher. Spoločným úsilím vznikla nová firma Crowdberry, ktorá bude uskutočňovať selekciu záujemcov o investície a ich prepojenie na potenciálných investorov, ktorými...

Read more

Nový trend v investovaní formou priamej kapitálovej účasti vo vznikajúcich, alebo silne rastúcich firmách je tzv. davové investovanie (v angličtine sa používa výraz crowd investment). Private banking Tatra banky zareagoval na potreby svojich zákazníkov a spojil sa s novým dynamickým hráčom vo svete slovenských startup-ov, štúdiom Launcher. Spoločným úsilím vznikla nová firma Crowdberry, ktorá bude uskutočňovať selekciu záujemcov o investície a ich prepojenie na potenciálných investorov, ktorými sú exkluzívne klienti Private banking Tatra banky. Títo tvoria tzv. Klub investorov a majú možnost kúpiť podiely a prípadne sa podieľať  na podpore inovatívnych podnikov. Touto cestou sa otvárajú investičné možnosti  privátnym investorom z celého Slovenska, pre ktorých je za normálnych okolností obtiažne, až nemožné, dostať prístup k centrám inovácie, prípadne k novovznikajúcim obchodným modelom. 

Davové investovanie je vo svete veľkým prúdom, objem investícií sa počíta v miliardách dolárov a jeho rastový potenciál je široký. Formou crowdového financovania sa podporuje nie len svet inovácií a start-upov, ale presadzuje sa aj vo sfére sociálnych projektov, franchisingu, realít a v neposlednej rade, aj pri investícií do nových B2B orientovaných firiem. Crowd má totiž veľmi specifickú dynamiku, podporenú novými technológiami. Tieto nie len, že pomáhajú pri prezentácii projektov, ale aj vo vlastnom rozhodovacom procese investorov, ktorí de facto v reálnom čase vidia, ako sa dav rozhoduje, či už v prospech alebo neprospech projektov. Výmena názorov, online podporená, môže odhalit’riziká, alebo napomôct pri odhade trhovej akceptácie  business modelu – trh ju vlastne on-line deklaruje.

Private banking Tatra banky sa stal strategickým partnerom projektu Crowdberry. Nie je vlastníkom ani nemá iné priame či nepriame príjmy z podnikania Crowdberry. Ako líder na trhu chce Tatra banka byt verná svojmu sľubu klientom – byť najinovatívnejšou bankou na Slovensku – a preto dala k dispozícii svoju logistiku a klientské vzťahy tak, aby Crowdberry bola spoľahlivá a transparentná platforma. Tatra banka zabezpečuje vo finále vinkuláciu investovaných prostriedkov a umožní ich uvoľnenie len na základe štandardných, právne overiteľných údajov. Tok informácií a spoľahlivé procesy na strane  investora, to je misia Tatra banky v rámci tohoto inovatívneho projektu. 

Show less

Crowdfunding, crowdsourcing, davové financovanie, ...

Davové investovanie je vo svete veľkým trendom, objem investícií sa počíta v miliardách dolárov a jeho rastový potenciál je neuveriteľný. Formou crowdového financovania sa podporuje nie len svet inovácií a start-upov, ale presadzuje sa aj vo sfére sociálnych projektov, franchisingu, realít a v neposlednej rade, aj pri investícií do nových B2B orientovaných firiem.

Crowd má totiž veľmi špecifickú dynamiku, podporenú novými technológiami. Tieto, nie len že pomáhajú pri prezentácii projektov, ale...

Read more

Davové investovanie je vo svete veľkým trendom, objem investícií sa počíta v miliardách dolárov a jeho rastový potenciál je neuveriteľný. Formou crowdového financovania sa podporuje nie len svet inovácií a start-upov, ale presadzuje sa aj vo sfére sociálnych projektov, franchisingu, realít a v neposlednej rade, aj pri investícií do nových B2B orientovaných firiem.

Crowd má totiž veľmi špecifickú dynamiku, podporenú novými technológiami. Tieto, nie len že pomáhajú pri prezentácii projektov, ale aj vo vlastnom rozhodovacom procese investorov, ktorí de facto v reálnom čase vidia, ako sa dav rozhoduje, či už v prospech alebo neprospech projektov. Výmena názorov, online podporená, môže odhalit’riziká, alebo napomôcť pri projektácii trhovej akceptácie inovácie – trh ju vlastne on-line deklaruje.

Davové financovanie ala crowdfunding patrí medzi novo vznikajúce alternatívne formy financovania spájajúce priamo tých, ktorí majú k dispozícii finančné prostriedky a chcú ich požičať alebo investovať s tými, ktorí potrebujú prostriedky na financovanie konkrétneho projektu. Ako už samotný anglický výraz napovedá, crowdfundingové kampane fungujú na princípe zbierania menších individuálnych príspevkov od veľkého počtu osôb, tzn. davu, väčšinou prostredníctvom internetu.

Na jednej strane crowdfundingu existuje osoba s nápadom alebo projektom, ktorá pripraví crowdfundingovú kampaň (vlastník projektu) a na strane druhej ide o „dav“ ľudí, ktorí dávajú peniaze na realizovanie tejto myšlienky - prispievatelia. Tento model nám podporuje valuáciu idei, potenciálny zákazníci prejavujú záujem o produkt/službu a dokonca kupujú produkt či podiel v podnikaní.

Finančné potreby startup-u sa musia riešiť v podnikateľskom zámere alebo pri tvorbe biznis modelu. V tejto fáze by už mali byť premyslené:

 

  • aká finančná suma je potrebná,
  • na čo sa táto suma použije, 
  • časový plán, kedy tie peniaze potrebujete, 
  • schopnosť splácať a zabezpečiť návratnosť financií.


To všetko sú detaily, ktoré treba vedieť a dbať na nich pri vytváraní kampane na všetkých platformách.

Ako fungujú typické crowdfundingové portály?

Vytvoriť profil pre Váš nápad, v akej oblasti a za akým účelom sa zbierajú peniaze (osobné, umenie, podnikateľské či neziskové). Následne, akú veľkú sumu žiadate. Minimálne 500€ a maximálne napr. 2,000,000 EUR, čo je skutočne dosť. A potom už stačí iba vymyslieť správny názov, vytvoriť si Vaše osobné publikum, ktoré podporí  finančne Vašu ideu. Takže ak napr hľadáte 50 000€, čo je „500x500“ To je 500 ľudí, ktorí Vás podporia po 500€, čo by vykumulovalo chcených päťdesiat tisíc eúr . Viete si predstaviť že poznáte 500 ľudí čo Vám prispejú? A prispejú Vám po 500€? A čo keď potrebujete ešte viac peňazí?

Toto, presne tá je fáza, v ktorej mnoho kampaní stroskotá, a aj veľmi zaujímavé projekty, ne raz skončia s neúspešným výsledkami. Je potrebné, aby Váš zámer oslovil širokú masu, ktorá bude aj ochotná platiť. Najčastejší spôsob je, že za príspevok prispievatelia dostavajú produkt(rewardbased), alebo nejakú drobnosť v podobe ďakovného listu ak sa jedná o malé sumy(1-10€). Peniaze sa postupne zbierajú a pri naplnení zvoleného cieľa kampane, ak vyzbierate Váš zvolený budget, tak neplatíte 9% poplatok zo sumy. Ide o to, aby sa budgety v kampaniach držali reálnych čísiel a neboli nadhodnotené. Klasický poplatok pri naplnení sú 4% z celkovej sumy. Sú tam ešte nejaké následné poplatky, ako napr. za PayPal a podobne, ale tie nie sú až také veľké. Druhá možnosť je založená na sharebased, teda podiely z podnikania. Podporovateľ dostáva % z podniku, podľa rozsahu investície sa to pohybuje medzi pár percentami až po veľké investičné vstupy kde je aj poskytovanie ekonomických, marketingových služieb.

 

 

Show less

10 najúspešnejších crowdfunding kampaní

Dnes si predstavme tie najúspešnejšie projekty, ktoré sa kedy vo svete financovali všeobecne cez silu masového investovania. Je pozoruhodné, aké obrovské peniaze sa podarilo nazbierať. Ako môžete vidieť, projekty sú skutočne rôznorodé a aj platformy na ktorých sa zbieralo. Ide prevažne o reward based (založené na odmene) kampane. (Len pre upresnenie - Crowdberry je odlišný spôsob financovania - tzv. equity based.)

$82 013 257 (€72 233 026) čo je 16 402 % viac ako ich pôvodný zámer $500 000...

Read more

Dnes si predstavme tie najúspešnejšie projekty, ktoré sa kedy vo svete financovali všeobecne cez silu masového investovania. Je pozoruhodné, aké obrovské peniaze sa podarilo nazbierať. Ako môžete vidieť, projekty sú skutočne rôznorodé a aj platformy na ktorých sa zbieralo. Ide prevažne o reward based (založené na odmene) kampane. (Len pre upresnenie - Crowdberry je odlišný spôsob financovania - tzv. equity based.)

$82 013 257 (€72 233 026) čo je 16 402 % viac ako ich pôvodný zámer $500 000 (€440 374) Star Citizen – video hra, ktorá spravila Guinnessov rekord a kampaň stále pokračuje, takže číslo stále rastie! Je to najväčší projekt svojho druhu, podporilo ho 882 000 ľudí.

2.       $20 338 986 (€17 915 445)  4 067 % a požadovali len $500 000 (€44 040) Pebble Time – smart hodinky (wearable), ich tretia generácia Pebble Watch. Pebble patrí medzi najviac podporené davom projekty vôbec. Táto úspešná kampaň skončila 27. Marca 2015. Bola to ich druhá kampaň, čo sa dostala do tohto zoznamu najúspešnejších kampaní.

3.       $18 441 318 (€16 243 304) na Bitcoin platforme. Enthereum – je v kategórii krypto-mena, je to decentralizovaná uverejňovacia platforma, zahŕňajúca užívateľsky vytvorené digitálne kontakty a Turing-a kompletný programovací jazyk.

4.       $13 285 226 (€11 700 916) Coolest Cooler – design tejto prenosnej chladničky vyzbieral neuveriteľný 26 570 % násobok. Ak to porovnáme s ich zámerom, a to $50 000 (€44 037). Obsahuje baterku, ktorá poháňa mixér, vodeodolný Bluetooth reproduktor, USB port pre dobíjanie vášho telefónu a ďalšie „cool“ detaily.

5.       $12 814 196 (€11 284 596) Ubuntu Edge – nový smartphone s Ubuntu operačným systémom. Držia najvyššiu požadovanú sumu pri crowdfunding campani a to rovných 32 miliónov dolárov v jedno mesačnej kampani. Žiaľ sa im podarilo vyzbierať len 40%. Kampaň bola v roku 2013, kedy smartphony začínali naberať na sile, dnes by to možno dopadlo inak.

6.       $12 174 187 (€10 720 511) Flow Hive – klasické pláty pre včely v úle prešli modernizáciou a miesto pôvodných $70,000 (€61 641) vyzbierali 19 750% viac. Ide o unikátny spôsob, ako vybudovali pláty, aby z nich med vytekal lepšie. Je to lepšie pre medára a aj pre včely.

7.       $10 266 845 (€9 039 002) Pebble Watch – E-papier hodinky, predošlá generácia terajšej Pebble Time, kampaň prebiehala v roku 2012 a na začiatku, v januári 2013 dodali úspešne zariadenia. Svojho času, druhá najvyššia kampaň, za 37 dní o 10 266% viac. (Mali dve kampane.)

8.       $8 782 571 (€7 732 726) Exploding Kittens – asi jedna z najbrutálnejších kampaní všetkých čias. Svoj cieľ, $10 000 (€8 803) dosiahli za 8 minút, 10 násobok, teda $100 000 za menej ako 1 hodinu. 100 násobok cieľa, $1 000 000 za menej ako 8 hodín a 200 násobok cieľa, $2 000 000 za 24 hodín. Iba sedem dní po spustení, kampaň podporilo 106 000  prispievateľov Exploding Kittens – je to stolová kartová hra. Celkovo vyzbierali v rekordnom čase 87 825%.

9.       $8 596 474 (€7 562 068) OUYA –  ovládacia konzola založená na Androide. Najviac podporená video hra všetkých čias, čisto financovaná na Kickstarteri. V roku 2012 sa kampaň ukončila a vyzbierali za 29 dní 904% ako plánovali $950 000(€836 512) .

10.   €7 500 000 ($8 517 774) Weinhaus – historický palác, neďaleko Baltského mora, luxusná reštaurácia je držiteľom Michelinovej hviezdičky. Ide o európsky rekord na Companisto, vyzbierať sa malo 2 mil.€ na opravu a rekonštrukciu paláca a dediny. Ľudia podporili tento nie neziskový projekt o 375% viac. 

1 USD =0.880544 EUR úroková miera

Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest_funded_crowdfunding_projects 

Show less